• Hjem
    • Biografi
    • CV
    • Tekst
    • New Page
  • Arbeider
  • Kontakt
Menu

Åse Anda

Street Address
City, State, Zip
Phone Number

ÅSE ANDA

Åse Anda

  • Hjem
  • Info
    • Biografi
    • CV
    • Tekst
    • New Page
  • Arbeider
  • Kontakt

Forsøk på reisverk, Hå gamle prestegard 2024

Utstillingen ble støtte av Regionale prosjektmidler, kunstsentrene i Norge, Prosjektstøtte for visuell kunst, Stavanger Kommune og Norske Grafikeres Fond.

Utstillingen "Forsøk på reisverk" vist i Nye Fjoset 25.11.24-12.01.25.
Utstillingen "Forsøk på reisverk" vist i Nye Fjoset 25.11.24-12.01.25.
Til venstre: inn/utpakning, 9 tekstilobjekter  i seilduk.
Til venstre: inn/utpakning, 9 tekstilobjekter i seilduk.
11 koldnålsraderinger montert sammen til en installasjon, format 220x380cm.
11 koldnålsraderinger montert sammen til en installasjon, format 220x380cm.
 Tekstil: Inn/utpakning nr.7, format 41x41cm.
Tekstil: Inn/utpakning nr.7, format 41x41cm.
Radering nr.12, forsøk på reisverk, koldnål, format 40x60cm.
Radering nr.12, forsøk på reisverk, koldnål, format 40x60cm.
Tekstil-installasjonen "Forsøk på reisverk", format 150x200x120cm. prod.år 2024
Tekstil-installasjonen "Forsøk på reisverk", format 150x200x120cm. prod.år 2024
20241129 Hå gamle prestegard Åse Anda SELECTS 13.jpg
To serigrafier: Lysegrønt forsøk på reisverk/speilvendt forsøk på reisverk, format 77x108cm.
To serigrafier: Lysegrønt forsøk på reisverk/speilvendt forsøk på reisverk, format 77x108cm.
Serigrafi: Lite forsøk på reisverk, format 60x83cm.
Serigrafi: Lite forsøk på reisverk, format 60x83cm.
Serigrafi: Rødt forsøk på reisverk, format 77x108cm.
Serigrafi: Rødt forsøk på reisverk, format 77x108cm.

Karbonpuls 05, Trykk i sanntid, Galleri NordNorge 2024

"Karbonmolekyl no1." Dimensjon: ca 700 x 40 cm, tekstil-installasjon i bomullslerret, bobleplast og hyssing.
"Karbonmolekyl no1." Dimensjon: ca 700 x 40 cm, tekstil-installasjon i bomullslerret, bobleplast og hyssing.
_KOS8865-2.jpg
Karbonmolekyl nr.2, dimensjon 100x 700cm, bomullslerret, bobleplast, hyssing
Karbonmolekyl nr.2, dimensjon 100x 700cm, bomullslerret, bobleplast, hyssing
Bokrullen "Inn/utpakning", 16 meter lang trykket ppå begge sider.
Bokrullen "Inn/utpakning", 16 meter lang trykket ppå begge sider.
Bokrullen "Karbonavtrykk".  16 meter x 42cm.
Bokrullen "Karbonavtrykk". 16 meter x 42cm.
_KOS9036.jpg
Koldnålsraderingene " Inn/utpakning"  trykket med karbonsort sverte.
Koldnålsraderingene " Inn/utpakning" trykket med karbonsort sverte.
Trykk i sanntid var et femåring, kollektivt prosjekt, karbonpuls var jubileumsutstillingen som viste fellesverk produsert i løpet av de 5 årene.
Trykk i sanntid var et femåring, kollektivt prosjekt, karbonpuls var jubileumsutstillingen som viste fellesverk produsert i løpet av de 5 årene.

Samtaler med Per. Åse Anda / Line Anda Dalmar. Levanger Kunstforening 2023

Foto: Daniel Vincent Hansen

Det siste prosjektet jeg har jobbet med i 2023 er «samtaler med Per», vist i en duoutstilling sammen med datter Line Anda Dalmar i Levanger Kunstforening.

En kan enkelt si at «samtaler med Per» handler om arv. Den tar utgangspunkt i stedene bak et utvalg av min oldefar Per Gjemres malerier. Gjemre var friluftsmaler og Matisse elev, og befant seg i kunstverdens sentrum i Paris i 1910. Han var den første billedkunstneren i vår familie. Hver gang et nytt barnebarn av mine foreldre ble født, ble navnet deres innskrevet bak på et av maleriene, slik at barnebarna skulle få dette i arvProsjektet har til nå foregått som en visuell samtale mellom oss og ham, - gjennom stedene han malte. Vi oppholdt oss noen dager på en strand på Ogna der han hadde malt et av maleriene som henger hjemme hos meg. Vi ville undersøke hvordan tre generasjoner kunstnere fra ulik tid med ulike uttrykk forholder seg til samme landskap.

Hvordan påvirker tid, arv og miljø vårt kunstneriske uttrykk? Ved å se på det samme motivet, håpet vi å kunne finne noen eventuelle likheter og forskjeller når det gjelder tilnærming til motiv, teknikk og kunstneriske valg.

Jeg er opptatt av å fange essensen av landskapet, og gjenskape stedene som abstrakte fargerom og gjør dette for eksempel gjennom små objekter som består av fargemonotypier og sand. Jeg arbeider abstrakt, forenkler- gjennom enkle former og farger- har tatt tak i fargene jeg har funnet i Per Gjemres landskap. Line A.D jobber med tegning, treskulptur og analoge fotografier.

Kan våre forskjellige kunstnerskap i tre ulike epoker, men innenfor samme familie, si noe om linjer i kunstfeltet eller kan kunsten sett fra et familie perspektiv fortelle mer almenne historier?

Vi er ikke på jakt etter definitive svar, men er drevet av en nysgjerrighet i forhold til eventuelle forbindelser og ulikheter mellom oss. Vi har erfart i denne utstillingen at arbeidene forsterket hverandre gjennom måten vi monterte dem på, som tablåer omkring Gjemres malerier.

Utstillingen ble støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Kulturdirektoratet og Ingrid Langgårds stiftelse.

1.jpg
2..jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Samtaler med Per 2023

Foto: Marie von Krogh

“Samtaler med Per” no 1, serigrafi i 6 eks. Format 112X76cm
“Samtaler med Per” no 2, serigrafi i 6 eks. Format 112X76cm
“Samtaler med Per” no 3, serigrafi i 6 eks. Format 112X76cm
“Samtaler med Per” no 4, serigrafi i 6 eks. Format 112X76cm
“Samtaler med Per” no 5, serigrafi i 7 eks. Format 112X76cm
“Samtaler med Per” no 6, serigrafi i 1 eks. Format 112X76cm

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Tekstil - Samtaler med Per

Tekstilene er sammensydde lerretsbiter. Tanken var at de skulle males på. Men kunne ikke gjøre det, de var så vakre som de var. Lerretene skal gjennomlyses slik at overlappinger skaper de mørke feltene som blir til tegninger som beskriver landskapet. Formatet er fra ca. 100 x 100 cm til 100 x 300 cm.


Foto nr 1 : Daniel Vincent Hansen

Foto nr 2,3,4,5,6: Marie von Krogh



Levanger mørkere-3.jpg
anda_doku_7-kopi.jpg
anda_doku_8-kopi.jpg
anda_doku_9-kopi.jpg
anda_doku_10-kopi.jpg
anda_doku_11-kopi.jpg

I FARGE, 2023

Foto: Eivind Egeland

Ettårig fordypningskurs I FARGE som endte opp i gruppeutstilling i Arkivet på Tou Trykk.

Tittel: HUDER
- en studie i Reseda, Krapprot og Blåtre.

Format: Hvert kvadrat 64 x64 cm.

Teknikk:
Plantefarger malt på seildukslerret grunnet med alun. Jeg malte lag på lag. De forskjellige plantefargene hadde forskjellige egenskaper som gjorde at de la seg forskjellig på lerreten. Det var svært vanskelig å kontrollere.

Om plantefargene:

Reseda - fra latin reseda, muligens imperativ entall av resedare 'døyve, mildne’. I følge Plinius den eldre (23/24–79 e.Kr.) skal veksten ha blitt brukt med fremsigelse av en formel tre ganger, som begynte med ordene reseda, morbos reseda! 'still sykdommene, still dem!’ Reseda gir gul farge.

Krapprot - (Rubia tinctorium). Krapp er en fargeplante av krappslekten i maurefamilien. Krapp ble benyttet som fargeplante allerede i oldtidens Midtøsten omkring 1500 f.Kr. og vokser naturlig i vestlige Asia og deler av Europa. Planten er giftig, og røttene gir mulighet for å produsere rød farge.

Blåtre - (Haematoxylon campechianum) er et tre, som stammer fra Mexico. Det var tidligere en viktig kilde til rødt fargestoff. Treets vitenskapelige navn betyr «blodtre» (fra gresk haima = «blod» + xylon = «tre»). På norsk omtales treet ofte som fargetre. Også det engelske logwood brukes. Gir en mørk blårød farge.

HUDER ÅseAnda.jpg-LO.jpg
40 kopi.jpg
43 kopi.jpg
39 kopi.jpg
41 kopi.jpg
42 kopi.jpg
63 kopi.jpg

Ad Infinitum #4, 2022

Foto: Erik Sæter Jørgensen

Særtrykk, serigrafi
Papirformat: 107 x 76 cm
Trykkflate: 75 x 75 cm

Prosjektet Ad Infinitum er et rammeverk jeg jobber innenfor. Jeg har laget meg et regelverk, med kvadratet som utgangspunkt. Kvadratet gjentas 9 ganger i hvert bilde. De trykkes sammen på nye måter og med ulike farger.

Dette livsprosjektet startet i 2014. Innimellom finner jeg hvile i å ha begrensninger å forholde meg til. Det gir en unik mulighet til fordypning. Det er ryggraden, basisen i arbeidet mitt, i stadig utvikling.

2022-10-10 Åse Anda LO-02.jpg
2022-10-10 Åse Anda LO-01.jpg

Eggtempera 2022

Blå komposisjon I-VI,
Eggtempera på lerret,
Format 50 x 60 cm

2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-01.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-02.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-06.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-07.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-03.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-04.jpg
2022-03-03 Åse Anda - Maleri - LO-05.jpg

Koldnål, 2022

De sydde tekstilene med tittelen Inn/utpakning fra “Ut_ av_Venterommet” ble tegnet i koldnål på kopperplater og trykket på Hahnemühle dyptrykkspapir.

Prosjektet er støtte av Norske Grafikeres Fond.

no I : format 70x100cm
no II : format 70x100cm
no III : format 70x100cm
no.IV : format 50x60cm
no V : format 40x60cm
no VI : format 50x60cm

koldnal01s.jpg
koldnal02s.jpg
koldnal03s.jpg
koldnal04s.jpg
koldnal05s.jpg
koldnal06s.jpg

"ut_av_venterommet", Øl-hallene, Tou Scene 2021

Foto: Christopher Jonassen

Under jubileumsutstillingen «ut av_venterommet» i Øl-hallene på Tou Scene laget jeg en ny komposisjon med samme tekstiler som i Sandnes Kunstforening. Veggmaleriet, er malt med farger som jeg laget av pigmenter og gesso.

Tittel: “Inn/utpakning II

Format: 350 x 350 cm

Inn:utpakning-ølhallene.jpg
venterommet-1.jpg
venterommet-3.jpg
aase_enkeltverk06s.jpg
aase_enkeltverk08s.jpg

Karbonavtrykk, Meieriet, Lofoten 2021

Foto: Kjell Ove Storvik

Fra en utstilling på Meieriet Kulturhus i Lofoten der 8 grafikere deltok med tema “Karbonavtrykk”. Jeg viste to verk bestående av fargerike flater, former, tegninger og fotografier .Arbeidene kan installeres på ulike måter fra gang til gang.

verk 1

Tittel: Karbonavtrykk Teknikk: Silketrykk Format: 16 meter x 42 cm, trykket på begge sider. Prod. år 2021

verk 2

Tittel: Inn/utpakning Teknikk: silketrykk Format: 16meter x 42cm, trykket på begge sider. Prod.år 2020

Svartebok.jpeg
2L1A0636.jpg
2L1A0707.jpg
2L1A0559.jpg
2L1A0634.jpg
2L1A0740.jpg
2L1A0730.jpg
2L1A0728.jpg

Galleri GGuddal 2021

Foto: Bjarne Øymyr

På Galleri GGuddal viste jeg Ad Infinitum #4, en serie silketrykkarbeider som består av 9 monokrome fargefelt.

Prosjektet Ad Infinitum (mot uendelig) er et rammeverk jeg jobber innenfor. Jeg har laget meg et regelverk, med kvadratet som utgangspunkt. Livsprosjektet startet i 2014. Det er basis i kunstnerskapet og i stadig utvikling.

Jeg hadde også også tre komposisjoner i silketrykk, og papirarbeidet Labyrint.

DSC_4101.jpg
IMG_3079.jpg
DSC_4099.jpg
IMG_3073.jpg

Serigrafi 2020/21

Foto: Marie Von Krog

Format bilde 1, 2 og 3: 76 x 107 cm
Format bilde 4 og 5: 56 x 76 cm

anda_aase06s-kopi.jpg
anda_aase12s-kopi.jpg
anda_aase04s-kopi.jpg
mellomrom 1- grønt-kopi.jpg
mellomrom3- rød m:grønn håndkol. linje-kopi.jpg

Sandnes Kunstforening 2021

Foto: Marie Von Krogh

Da jeg fikk nye kneledd høsten 2020 og var sykemeldt en måned, begynte jeg å sy sammen små og store lerret-biter. Våren 2020 monterte jeg disse på et veggmaleri i format 260 x 470cm som en del av min separatutstilling i Sandnes Kunstforening.

Jeg viste også 2 papirarbeid, det ene med tittel “Labyrint” er stramt rullet inn, det andre “ inn/utpakning” her rullet ut som en spiral. Arbeidene kan vises på forskjellig måte fra utstilling til utstilling. De er 16 meter lange, 42 cm høye og det er trykket på begge sider.

Utstillingen bestod også av 5 grafiske trykk som refererer til verket med tittel «Inn/utpakning».

Utstillingen ble støttet av Regionale prosjektmidler

2 spiaralbok.jpg
sandnes_utstilling04.jpg
sandnes_utstilling02.jpg
sandnes_utstilling08.jpg
sandnes_utstilling13.jpg
sandnes_utstilling10.jpg
inn:utpakning beskåret.jpg
lerret01.jpg

Trykk i Sann-tid: Karbonavtrykk 2019/20

Kjellaug Hatlen Lunde, Rita Marhaug og jeg startet i 2019 samarbeidet «Trykk i Sann-tid». Prosjektet er planlagt for 5 år.

“Trykk i Sann-tid” er knyttet til klimaendringene. Målet er at grafikere skal kunne møtes på ulike verksteder en dag i året og jobbe sammen med et felles tema som ender opp i en form for publikasjon.

I 2020 ble den håndlagete boka Karbonavtrykk i 6 eks. lansert. Den består av trykk fra 17 grafikere og er bundet inn av Rita Marhaug.

Mine oppslag er trykket i silketrykk og monotypi med sverte laget av aske fra en utbrent genser med affeksjonsverdi (se bildene). Den hadde tilhørt min avdøde mann.

IMG_7857.jpg
IMG_7859-kopi.jpg
IMG_7862-kopi.jpg
IMG_7863-kopi.jpg

Labyrint 2019

Installasjon
32 meter silketrykk
Foto: Erik Sæter Jørgensen

2019-09-13_Åse_Anda_LO-08.jpg
2019-09-13_Åse_Anda_LO-06.jpg
2019-09-13_Åse_Anda_LO-01.jpg
2019-09-13_Åse_Anda_LO-04.jpg
2019-09-13_Åse_Anda_LO-05.jpg

Work in Progress 2019

Bok, installasjon
Silketrykk
Foto: Erik Sæter Jørgensen

2019-06-19_Aase_Anda_LO-01.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-02.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-04.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-05.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-06.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-07.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-08.jpg
2019-06-19_Aase_Anda_LO-09.jpg

Utstilling Haugesund 2019

Separatutstilling i Haugesund Kunstforening, under kunstfestivalen AVTRYKK, 2019.
Lokale: Haugaland kunstsenter ”ROM FOR”.

DSC01479-2_FIXED.jpg
DSC01481-2_FIXED.jpg
DSC01493-2_FIXED.jpg
DSC01496-2_FIX.jpg
DSC01510-2_FIX.jpg

Ad infinitum #3, 2019

Foto: Erik Sæter Jørgensen
Papirformat: 75,5 x 107 cm
Trykkflate: 75 x 75 cm

2019-04-09_Åse_Anda_Grafikk_FINAL_LO-01.jpg
2019-04-09_Åse_Anda_Grafikk_FINAL_LO-06.jpg
2019-04-09_Åse_Anda_Grafikk_FINAL_LO-07.jpg
2019-04-09_Åse_Anda_Grafikk_FINAL_LO-09.jpg
2019-04-09_Åse_Anda_Grafikk_FINAL_LO-10.jpg

Ad infinitum #2, 2018

Foto: Line Anda Dalmar
Papirformat: 75,5 x 107 cm
Trykkflate: 75 x 75 cm

juli-2.jpg
juli-4.jpg
juli-7 2.jpg
juli-7.jpg

Landskap 2018/19

Tresnitt
Foto: Erik Sæter Jørgensen


 “Kilan, Lofoten“ Tresnitt Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2019

“Kilan, Lofoten“
Tresnitt
Format: 55 x 75 cm
Produksjonsår: 2019

 “Mortsund, Lofoten“ Tresnitt Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2019

“Mortsund, Lofoten“
Tresnitt
Format: 55 x 75 cm
Produksjonsår: 2019

 “Leknes, Lofoten” Tresnitt Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2018

“Leknes, Lofoten”
Tresnitt
Format: 55 x 75 cm
Produksjonsår: 2018

 “Værøy, Lofoten“ Tresnitt  Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2018

“Værøy, Lofoten“
Tresnitt
Format: 55 x 75 cm
Produksjonsår: 2018

 “Værøy, Lofoten“ Tresnitt  Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2018

“Værøy, Lofoten“
Tresnitt
Format: 55 x 75 cm
Produksjonsår: 2018

Lofoten 2018

Foto: Erik Sæter Jørgense
Format 27,5 x 39cm Teknikk: Monotypi,gradering med innslag av sand fra Utakleiv, Haukland, Røst og Nesland
Trykket på JapanPapir (Masa 70gms)

2019-03-03_Aase_Anda_GROUPING_16X9_LO.jpg
Lofoten
Lofoten
2019-03-03_Aase_Anda_LO-02B.jpg
Lofoten
Lofoten
2019-03-03_Aase_Anda_LO-01B.jpg

Komposisjoner 2018

Format: 56 x 76 cm
Silketrykk
Foto: Line Anda Dalmar og Erik Sæter Jørgensen

 “Striper og ett kvadrat“ Silketrykk 13 eks.  Format: 56 x 76 cm Produksjonsår: 2018

“Striper og ett kvadrat“
Silketrykk 13 eks.
Format: 56 x 76 cm
Produksjonsår: 2018

 “Ett kvadrat og striper“ Silketrykk 1/1 Format: 56 x 76 cm Produksjonsår: 2018

“Ett kvadrat og striper“
Silketrykk 1/1
Format: 56 x 76 cm
Produksjonsår: 2018

 ”3 figurer” Silketrykk i 9 Unika-eksemplarer Format: 56 x 76cm Produksjonsår: 2019

”3 figurer”
Silketrykk i 9 Unika-eksemplarer
Format: 56 x 76cm
Produksjonsår: 2019

 ”3 figurer” Silketrykk i 9 Unika-eksemplarer Format: 56 x 76cm Produksjonsår: 2019

”3 figurer”
Silketrykk i 9 Unika-eksemplarer
Format: 56 x 76cm
Produksjonsår: 2019

 ”Vev” Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer Format: 52 x 62 cm Produksjonsår: 2019

”Vev”
Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer
Format: 52 x 62 cm
Produksjonsår: 2019

 ”Vev” Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer Format: 52 x 62 cm Produksjonsår: 2019

”Vev”
Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer
Format: 52 x 62 cm
Produksjonsår: 2019

 ”Vev” Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer Format: 52 x 62 cm Produksjonsår: 2019

”Vev”
Silketrykk i 6 Unika-eksemplarer
Format: 52 x 62 cm
Produksjonsår: 2019

Arv 2017

 Neo galleri, Stavanger.

Arv - Åse Andas endeløse landskap hviler, vibrerer og stråler innenfor 100 år gamle rammer.

Blant det kunstneren Åse Anda har arvet er oldefarens rundt 100 år gamle rammer uten bilder. Nummer på enkelte av rammenes bakside vitner om at de tidligere har inneholdt malerier vist på utstilling. Anda har fylt rammene med nytt innhold, i nær dialog med nettopp det disse rammene representerer for henne.

Andas oldefar kunstneren Per Gjemre ( 1864-1928) malte naturalistiske jærlandskap i årene rundt 1900. Etter et opphold i Paris som elev hos Henri Matisse fra 1910, fant Gjemre en helt ny malerisk uttrykksform. Fargene ble rene og sterke og formene ble forenklet og billedflaten ble understreket. Nå ble ikke gjengivelsen av motivet lenger det viktigste, men maleriet i seg selv.  ”Naturen er ikke maalet men midelet” skriver Gjemre i sin dagbok 1912. I dag regnes Gjemre blant Stavangers første modernistiske kunstmalere.

I perioden rundt århundreskiftet ble ofte rammene innlemmet som en del av kunstverket. Gull var med å understreke dekorativ prakt og verdsetting av det som ble omkranset. Kunstneren laget gjerne utskjæringer og ornamentale element i selve rammen som skulle vise til innholdet i bildet. Andas oldefar har selv laget flere av rammene i utstillingen, noe som forsterker dialogen mellom da og nå.

Andas arv inkluderer også kunstner-gen, noe som gjør henne avhengig av å uttrykke seg gjennom sin kunst. I tillegg har Anda, som sin oldefar, funnet en viktig inspirasjonskilde i Matisse,  Fauvistenes frontfigur. Fauvistene anså fargen som kunstverkets viktigste bestanddel, og ble kjent for sin oppsiktsvekkende ekspressive og ikke-naturalistiske fargebruk.  Vektlegging av ekspressiv fargebruk kan gjenkjennes i Andas kunst, men Matisses ornamentale og bølgende former og fargeflater er hos Anda stilnet til horisontal linjeføring,  - til et abstrakt uttrykk. Rundt år 1900 utformet Hermann Obrist  en teori som forener disse to uttrykkene nettopp gjennom deres felles trang til stilisering og muligheten til en ”fantastisk ekspansjon av linjen”. Obrist påpekte at kunstens mål ikke var naturen som sådan; men snarere dens dynamikk. Obrists teorier påstås å ha inspirert Kandinsky til i 1910 å lage kunsthistoriens første abstrakte maleri, hans første i serien av ”komposisjoner”. Andas malerier fremstår også som en serie abstrakte fargekomposisjoner. De fargeintensive horisontale bånd som vever seg over lerretsflaten kan leses som stiliserte landskapselement – som en illusjon av jærlandskapet – med sine uendelig nesten umerkelig buktende linjer ut mot hav-horisonten der himmelen utgjør en ny evighet i utstrekning.  Fargene spiller tonene sine ut og skaper strålende energi og nesten umerkelige vibrasjoner i fargenes sammenføyninger. Anda fyller sin oldefars rammer med det samme landskapet, men med hennes egen tolkning.  Fortid og nåtid møtes. Reduksjonen er av Anda videreført til å fange det essensielle - en forenkling som søker mot å forsterke opplevelsen av dette vidstrakte landskapets frigjørende dynamikk.

Utstillingen fremstår som en hyllest til Jærlandskapet, en hyllest pioneren Kitty L. Kielland startet, og som blant andre Gjemre fortsatte og Anda viderefører. En hyllest som Andas oldefars rammer bidrar til å stolt vise frem innenfor billedrammens fortettede format. Jærlandskapet fortsetter å gripe menneskene som møter det.

Arnhild Sunnanå

Rødt landskap, 2017, akryl på lerret, 47x36cm
Rødt landskap, 2017, akryl på lerret, 47x36cm
Rosa landskap, 2017, akryl på lerret
Rosa landskap, 2017, akryl på lerret
Hav og himmel, 2017, akryl på lerret
Hav og himmel, 2017, akryl på lerret
Gult landskap, 2017, akryl på lerret
Gult landskap, 2017, akryl på lerret
Åkerlandskap, 2017, akryl på lerret
Åkerlandskap, 2017, akryl på lerret
Åse_Neo-6.jpg
Åse_Neo-8.jpg
Åse_Neo-12.jpg

Horisonter, 2017

Serigrafi/screenprint

Format: 57x77cm

Å_A-3 2.jpg
Å_A.jpg
Å_A-11.jpg
Å_A-5.jpg
Å_A-4.jpg
I skogen, 2017. Akryl på lerret, JVC broderigarn bomull. 135x200cm
I skogen, 2017. Akryl på lerret, JVC broderigarn bomull. 135x200cm
Serigrafi 1/1, 57x77cm
Serigrafi 1/1, 57x77cm
Serigrafi 1/1, 5x77cm
Serigrafi 1/1, 5x77cm
Serigrafi 1/1, 57x77cm
Serigrafi 1/1, 57x77cm

Shelter 3, 2016

Foto: Erik Sæter Jørgensen

 Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 100x115cm

Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 100x115cm

 Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 100x115cm

Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 100x115cm

 Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 130x150cm

Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 130x150cm

 Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 130x150cm

Hvit lintråd og gulltråd sydd på sort gesso, format 130x150cm

Shelter 2014–2016

  Shelter  Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter  Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter  Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

  Shelter , 2016 Pencil 29,7 x 42 cm

Shelter, 2016
Pencil
29,7 x 42 cm

Ad Infinitum, 2015

Solo exhibition
Norske Grafikere 
Oslo, Norway
2015

 

Norske Grafikere-6.jpg
Norske Grafikere-11.jpg
Norske Grafikere-13.jpg
Norske Grafikere-16.jpg
Norske Grafikere-20 2.jpg

Ad Infinitum, video, 2014
Animation from hand made book with print
Drypoint, etching
Cover format (unfolded) 43 x 80 cm

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 3/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 3/1

 

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1

 

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1

 

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1

 

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1

 

  Ad Infinitum  Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1   

Ad Infinitum
Silkscreen, 105 x 77 cm, ed. 1/1

 

Norske Grafikere-2.jpg
Norske Grafikere-25.jpg

Ad Infinitum, video, 2014

Animation from hand made book with prints
Drypoint, etching 
Cover format (unfolded) 43 x 80 cm
 

 

Silkscreen, 2013

  September 4  55 x 67 cm, ed 15/1   

September 4
55 x 67 cm, ed 15/1

 

  November 1  55 x 67 cm, ed 15/1   

November 1
55 x 67 cm, ed 15/1

 

  Februar  55 x 67 cm, ed 22/1   

Februar
55 x 67 cm, ed 22/1

 

  Oktober 1  55 x 67 cm, ed 15/1       

Oktober 1
55 x 67 cm, ed 15/1





 

  Format A4 / Serie 1  21 x 29,7 cm, ed 13/1

Format A4 / Serie 1
21 x 29,7 cm, ed 13/1

  Format A4 / Serie 1  21 x 29,7 cm, ed 6/1

Format A4 / Serie 1
21 x 29,7 cm, ed 6/1

  Format A4 / Serie 2  21 x 29,7 cm, ed 4/1

Format A4 / Serie 2
21 x 29,7 cm, ed 4/1

  Format A4 / Serie 2  21 x 29,7 cm, ed 2/1    

Format A4 / Serie 2
21 x 29,7 cm, ed 2/1


 

  Format A4 / Serie 3  21 x 29,7 cm, ed 5/1

Format A4 / Serie 3
21 x 29,7 cm, ed 5/1

  Format A4 / Serie 3  21 x 29,7 cm, ed 15/1  

Format A4 / Serie 3
21 x 29,7 cm, ed 15/1
 

Works in textile, 2011-2013

  Paradisserien,  2013 Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm   

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm

 

  Paradisserien,  2013 Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm   

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm

 

  Paradisserien,  2013  Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm (detail)   

Paradisserien, 2013 
Canvas, plastic, thread, twine, 600 x 350 cm (detail)

 

  Paradisserien, 2013  Canvas, plastic, thread, twine 75 x 75 x 40 cm

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine
75 x 75 x 40 cm

  Paradisserien, 2013  Canvas, plastic, thread, twine 370 x 180 x 20 cm 

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine
370 x 180 x 20 cm 

  Paradisserien, 2013  Canvas, plastic, thread, twine 3,5 x 6 m

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine
3,5 x 6 m

  Paradisserien, 2013  Canvas, plastic, thread, twine (detail)  

Paradisserien, 2013
Canvas, plastic, thread, twine (detail)
 

  Paradisserien,  2013 Torn, unbleached canvas; 400 x 70 x 70 cm   

Paradisserien, 2013
Torn, unbleached canvas; 400 x 70 x 70 cm

 

  Paradisserien,  2013 Torn, unbleached canvas, 400 x 70 x 70 cm   

Paradisserien, 2013
Torn, unbleached canvas, 400 x 70 x 70 cm

 

  Tou Camp 2011  Sewn panels of canvas, twine and tape 300 x 800 cm (detail)  

Tou Camp 2011
Sewn panels of canvas, twine and tape
300 x 800 cm (detail)
 

  Tou Camp 2011  Sewn panels of canvas, twine and tape 300 x 800 cm 

Tou Camp 2011
Sewn panels of canvas, twine and tape
300 x 800 cm 

  Tou Camp 2011  Sewn panels of canvas, twine and tape 300 x 800 cm 

Tou Camp 2011
Sewn panels of canvas, twine and tape
300 x 800 cm 

Prosess, 2012

Solo exhibition
Galleri Sult
Stavanger, Norway
2012

  Juni 3  Acrylic on tailored canvas, 120 x 110 cm   

Juni 3
Acrylic on tailored canvas, 120 x 110 cm

 

  September 1  Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm   

September 1
Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm

 

  September 2  Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm   

September 2
Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm

 

  September 3  Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm   

September 3
Acrylic on tailored canvas, 130 x 150 cm

 

ÅSE ANDA_ GALLERI SULT-3.jpg
ÅSE ANDA_ GALLERI SULT-5.jpg
ÅSE ANDA_ GALLERI SULT-9.jpg
ÅSE ANDA_ GALLERI SULT-19 2.jpg

White Compositions, 2012

Gesso painted on tailored canvas

 50 x 60 cm   

50 x 60 cm

 

 50 x 60 cm   

50 x 60 cm

 

 50 x 60 cm

50 x 60 cm

 50 x 50 cm   

50 x 50 cm

 

 50 x 50 cm   

50 x 50 cm

 

Blankets, 2001-2011

Fra trykk no7 :
Etsninger fra separatutstillingen i Galleri Norske Grafikere, Oslo 2008.
Tilslutt fotos fra utstillingen.

  Blanket, 2006  Etching, drypoint 99 x 99 cm, ed. 1/1

Blanket, 2006
Etching, drypoint 99 x 99 cm, ed. 1/1

  Blanket, 2006  Etching, drypoint 99 x 99 cm, ed. 1/1

Blanket, 2006
Etching, drypoint 99 x 99 cm, ed. 1/1

  Blanket,  2011 Etching, drypoint 132 x 99 cm, ed. 1/1

Blanket, 2011
Etching, drypoint 132 x 99 cm, ed. 1/1

  Blanket, 2001  Etching, drypoint, 32 x 32 cm, ed 1/1

Blanket, 2001
Etching, drypoint, 32 x 32 cm, ed 1/1

  Blanket, 2001  Etching, drypoint, 24 x 24 cm, ed 1/1

Blanket, 2001
Etching, drypoint, 24 x 24 cm, ed 1/1

  Blanket, 2001  Etching, drypoint, 24 x 24 cm, ed 1/1

Blanket, 2001
Etching, drypoint, 24 x 24 cm, ed 1/1

 Untitled Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 69 x 83 cm, ed. 1/1

ÅSE ANDA_ NG 2007-2.jpg
ÅSE ANDA_ NG 2007-7.jpg
ÅSE ANDA_ NG 2007-8.jpg
ÅSE ANDA_ NG 2007-12.jpg

Format 99x99, 2006

 Untitled (Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1  

Untitled
(Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1
 

 Untitled (Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1  

Untitled
(Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1
 

 Untitled (Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1  

Untitled
(Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1
 

 Untitled (Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1  

Untitled
(Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1
 

Collagraphy, 2000-2005

 Untitled Handpainted collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

Untitled
Handpainted collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

 Untitled Collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

Untitled
Collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

 Untitled Handpainted collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

Untitled
Handpainted collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1

 Untitled Collagraphy, 40 x 40 cm, ed. 1/1

Untitled
Collagraphy, 40 x 40 cm, ed. 1/1

 Untitled Collagraphy, 30 x 45 cm, ed. 1/1

Untitled
Collagraphy, 30 x 45 cm, ed. 1/1

Stavanger kunstforening, 2005

Solo exhibition
Stavanger Kunstforening
Stavanger, Norway
2005

 Untitled Drypoint 78 x 71 cm, ed. 1/1

Untitled
Drypoint 78 x 71 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

 Untitled Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

Untitled
Etching, drypoint 80 x 71 cm, ed. 1/1

IJ7G9627 2.JPG
IJ7G9634 3.JPG
IJ7G9635 3.JPG
IJ7G9636 4.JPG
IJ7G9637 2.JPG
prev / next
Back to FORSØK PÅ REISVERK
Utstillingen "Forsøk på reisverk" vist i Nye Fjoset 25.11.24-12.01.25.
10
Forsøk på reisverk, Hå gamle prestegard 2024
"Karbonmolekyl no1." Dimensjon: ca 700 x 40 cm, tekstil-installasjon i bomullslerret, bobleplast og hyssing.
8
Karbonpuls 05, Trykk i sanntid, Galleri NordNorge 2024
7
Samtaler med Per. Åse Anda / Line Anda Dalmar. Levanger Kunstforening 2023
6
Samtaler med Per 2023
6
Tekstil - Samtaler med Per
7
I FARGE, 2023
2
Ad Infinitum #4, 2022
7
Eggtempera 2022
6
Koldnål, 2022
5
"ut_av_venterommet", Øl-hallene, Tou Scene 2021
8
Karbonavtrykk, Meieriet, Lofoten 2021
4
Galleri GGuddal 2021
5
Serigrafi 2020/21
sandnes_utstilling04.jpg
8
Sandnes Kunstforening 2021
4
Trykk i Sann-tid: Karbonavtrykk 2019/20
5
Labyrint 2019
8
Work in Progress 2019
DSC01493-2_FIXED.jpg
5
Utstilling Haugesund 2019
5
Ad infinitum #3, 2019
juli-7+2.jpg
4
Ad infinitum #2, 2018
 “Kilan, Lofoten“ Tresnitt Format: 55 x 75 cm Produksjonsår: 2019
5
Landskap 2018/19
5
Lofoten 2018
juli-9.jpg
7
Komposisjoner 2018
åse anda august.jpg
8
Arv 2017
Å_A.jpg
9
Horisonter, 2017
4
Shelter 3, 2016
%22Shelter%22- pencil, 29,7x42cm-23.jpg
9
Shelter 2014–2016
ad infinitum-07.jpg
14
Ad Infinitum, 2015
1
Ad Infinitum, video, 2014
  September 4  55 x 67 cm, ed 15/1   
10
Silkscreen, 2013
_DSC3791.jpg
12
Works in textile, 2011-2013
Juni 3 - .jpg akryl 120x110cm.jpg
8
Prosess, 2012
 50 x 60 cm   
5
White Compositions, 2012
  Blanket, 2006  Etching, drypoint 99 x 99 cm, ed. 1/1
14
Blankets, 2001-2011
 Untitled (Etching) 99 x 99 cm, ed 1/1  
4
Format 99x99, 2006
 Untitled Handpainted collagraphy, 30 x 30 cm, ed. 1/1
5
Collagraphy, 2000-2005
U.T.  1:1drypoint 78x71cm.JPG
10
Stavanger kunstforening, 2005